zaterdag 24 maart 2012

Ding 27 Copyright

Copyright, aha er ging bij mij meteen een lampje branden. Je ziet het niet alleen in boeken staan maar onlangs hadden we te maken met het touwtrekkerij van de e-books. Op flickr heb ik op 'nature' gezocht en de foto's bekeken met Creative Commons licentie. Ik zie geen afwijkingen en ik heb een foto ook nog gekopieerd maar geen bijzonderheden gezien. Ik zie dat je gratis plagiaat kan downloaden maar ik zie niet dat je het bij Google kan inschakelen. Het kopiƫren van teksten en afbeeldingen zonder daarbij de bronvermelding te noemen weegt pas zwaar als het voor nieuws gebruikt wordt vind ik zelf. Als jezelf iets gebruikt zoals ik onlangs plaatjes bij Google afbeeldingen had gekopieerd voor een personeelsquiz van 40 personen vind het geen kwadelijke zaak als ik Google niet als bron er bij vermeld. Maar kom ik als nieuwsschrijver met een gekopieerd verhaal zonder daarbij de echte schrijver te melden en idem met een foto dan vind ik dat zwak. Je gaat met iemand anders werk aan de haal.

1 opmerking:

  1. Ah bah, Flip die fleugelt! Hier wordt ik niet blij van hoor, iets minder creatief is ook leuk...wat een grrr kleur!
    Maar wat ik er van kan lezen klopt: altijd de bron vermelden is wel zo netjes.
    Groeten, Thea

    BeantwoordenVerwijderen

D>