zondag 1 april 2012

ding28 Crowd sourcing en Crow funding


Crowd sourcing houdt in hulp vragen buiten het bedrijf. Crowd funding is financiën vragen.


Ik had er nog nooit van gehoord, laat staan dat ik er niet over struikel. Maar er ging bij mij een 'eureka' lampje branden. Zouden ze het ook zo gedaan hebben bij de intro van de I-pad? En wat slim, natuurlijk maken vele hersenen goed werk. Ik kan mij voorstellen dat het voor veel mensen een kick wordt om het beste idee aan te dragen. En vervolgens met een grote som geld naar huis te gaan. Maar daar staat wel tegenover dat er duizende mensen met lege handen naar huis gaan. En dat terwijl er wellicht iets van de overige ideen van gebruikt wordt. Het was een hele hoop tekst en ik ben nu op de helft en daarna volgen nog de opdrachten.


In 'durftevragen' was ik op zoek naar iedergeval 1 gestelde vraag. Ik was benieuwd wat ze daarmee gedaan hebben maar kon geen 1 vraag vinden. The movie duurde wel erg lang, ik heb het dan ook niet afgezien. Wauw 'The country clean-up project', wat we allemaal 'wel' kunnen met zijn allen. Zulke positieve verhalen lees ik niet in de krant. In de bibliotheek van Arhus wordt het crowd sourcing toegepast door de klanten mee te laten denken over de inhoud van de bibliotheek. Ze vragen leden en niet leden naar hun mening en dat krijgt een inbreng op deze bibliotheek. De bibliotheek wordt ook door klanten gedragen.


Op Ten pages zie ik dus een boek die wij ook in de bibliotheek hebben huh?? "Salade dagen" geschreven door Knof. Zoiets hoorde ik ook al van onze stagiaire die ook een jeugd boek heeft geschreven op internet en onlangs is uitgekomen. Op de Australische site heb ik het woord 'Aboriginals' ingetypt en warempel je kan echt zelf corrigeren! Op de site verbeter de buurt zie ik dat Terschelling ook mee doet. Alleen ik kan geen meldingen vinden. Op www.jwalphenaar.nl staat een filmpje en daar vond ik het volgende wat ik zelf heel nuttig vind:


Een goed platform bestaat uit het volgende;


Website = Als een centraal punt
Forum   = Voor discussie
Polls     = Voor kleine testjes
Nieuwsbrief = Voor binding
Twitter   = Voor promotie en binding

1 opmerking:

  1. Hallo Flip die vleugelt,
    Als je er nog nooit van had gehoord, heb je nu in ieder geval iets geleerd! Klik nog eens op wat andere links: Ten Pages bijvoorbeeld of Kickstarter, daar kun je misschien wel iets mee. Het door jou genoemde filmpje duurt inderdaad lang, maar kijk toch ook nog eens bij een ander item. DOEN!
    Groeten, Thea

    BeantwoordenVerwijderen

D>