zaterdag 21 april 2012

Ding 31 Mash-ups

Wordt ik toch verleid door een afbeelding van een best bord vol boerenkool met daarboven op een heerlijk stuk rookworst mmm. Mash-ups zijn combinaties van verschillende datastromen. Zoals bijvoorbeeld een website waar zomerhuizen te huur worden aangeboden die gecombineerd zijn met Google-maps. Zodat je kan zien waar zo'n huis staat en hoe dat te bereizen valt. Bij ding 31 valt mij op dat een aantal links niet werken, niet ten nadelen van deze totale informatie hoor. Ik heb ook gekeken op de site 'wat is waar'. Een duidelijke site die aangeeft naar mijn aangeklikte dorp wat bijvoorbeeld de perceel informatie is, kadasterkaart, luchtfoto met daarbij de nodige informatie. Op de blog van Erwin Blom wordt ook weer duidelijk uitgelegd hoe mash-ups werken. Zelf vergelijk ik het met cellen die delen zich, er ontstaan bacteriën en daaruit vormt een geheel (bijvoorbeeld de mens). Van het 1 komt het ander en samen breng je het tot een geheel ook al is de website het hoofd gebied en de mash-ups zijn bij gebieden. Het is een verrijking voor de klant die jou website bezoekt en niet verder hoeft te zoeken op een andere site naar de routeplanner omdat het op 1 site volstaat door de mash-ups. 


Ook bij flickr foto impressie zie je goed hoe mash-ups werken. Er is daar een foto gemaakt in Assen met een canon digital camera. Als je op Assen klikt wordt je door verwezen naar een kaart waar Assen ligt. Als je op Canon klikt krijgt je het hele product informatie over de canon camera. Heel uitgebreid en soms wel handig als je net even wat meer wilt weten. Bij picassa hebben ze een spel 'waar ter wereld' waar je kan raden waar een foto op de wereld thuis hoort. Mijn eerste scoren was een 9 en als je denkt dat je maximaal 10 punten kan halen dan lijkt dit heel goed. Maar helaas ik kreeg ook wel 2000! punten een wereld van verschil. Leuk bedacht voor als je tijd over hebt. Ik heb geen favoriete mash-up, ik wordt er erg blij als google-maps is toegevoegd dat scheelt mij tijd om weer een website te openen en te zoeken.

1 opmerking:

  1. Hallo Deborah,
    Weer wat geleerd dus en heel handig voor de bezoekers van websites die deze toepassing gebruiken. Alles bij elkaar op één site.
    Was er ook een favoriete mashup voor jou bij?
    Ik ben dol op gedichten, daarom spraken de haiku's op twitter gemashed met foto's van Flickr mij wel aan.
    Groet Yntskje

    BeantwoordenVerwijderen

D>